چگونگی تعمیر سیستم کروز کنترل

مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه
چگونگی تعمیر سیستم کروز کنترل

هر آنچه در مواقع تعمیر سیستم کروز کنترل باید بدانیم

 

شایع‌ترین مشکل در سیستم‌های کروز کنترل فابریک ، عدم کار کردن و عدم حفظ سرعت تعیین شده است. بسته به سال و مدل خودرو، برای تشخیص مشکل، ممکن است به ابزارهای خاصی مانند ولت‌متر و خلاءسنج نیاز باشد. قبل از شروع، دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید.

اگر سیستم کروز کنترل اصلا کار نمی‌کند، ابتدا باید تشخیص دهید مشکل از کجاست. فیوز کروز کنترل را بررسی کنید. این مرحله اغلب نادیده گرفته می‌شود و ابتدا قسمت‌های دیگر که به نظر می‌رسد مشکل از آنجاست بررسی می‌شود. جعبه فیوز زیر کنسول راننده قرار دارد. و بر روی آن یک پوشش پلاستیکی است که باید برداشته شود.

برای تشخیص اینکه کدام فیوز را باید بررسی کنید، به نمودار داخلی نگاهی بیاندازید. هر دو طرف فیوز را بررسی کنید. اگر یکی از چراغ‌ها یا هر دو چراغ روشن نباشد، فیوز خراب است و باید عوض شود. پس از تعویض فیوز، عملیات کروز کنترل را بررسی کنید. اگر کار کرد، تعمیرات دیگری لازم نیست، در غیر این صورت به شیوه زیر عمل کنید.

به صورت چشمی تمام سیم کشی مربوط به سیستم کروز کنترل را بررسی کنید. برای دیدن مکان‌هایی که نمی‌توانید ببینید، از آینه استفاده کنید. به دنبال عایق‌های ذوب شده، سیم‌های پاره شده، سیم‌های سوخته و سیم‌های پیچ خورده بدون رابط سیم باشید. هرگونه آسیبی که به سیم‌ها وارد آمده را برطرف کرده و اتصال سیم و رابط سیم را با اندازه مناسب تعمیر کنید.

برای پیدا کردن موقعیت سیم‌ها به مدار سیم‌کشی مراجعه کنید و از یک ولت متر استفاده کنید. در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است که چه ولتاژی باید باشد و اینکه آیا کانکتور و کنترل‌کننده با ولتاژ درست کار می‌کنند یا خیر. سیم‌ها و رابط سیم را می‌توان از ابزار فروشی‌ها خریداری کرد.

چشمی ترمز (و کلاچ) را چک کنید. اگر اینها تنظیم نباشند، ولتاژ نمی‌تواند با قدرت کافی به اجزای پایین برسد تا کروز کنترل را فعال کند. با استفاده از راهنمای خودرو، ترمز و کلاچ را تنظیم کنید.

تنظیم سیستم‌هایی که با خلاء عمل می‌کنند، با سیستم‌هایی که به صورت الکترونیکی کار می‌کنند متفاوت است. موتور را روشن کنید. از خلاء سنج خود برای میزان خلاء در خط خلاء استفاده کنید. خلاء باید ۱۰ اینچ جیوه در حالت خلاص باشد. اگر نمی‌توانید این قطعات را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای اتومبیل خود رجوع کنید.

به دنبال نشت خلاء در شلنگ و شیر باشید. در صورتی که شلنگ نشتی دارد آن را عوض کنید. برای بررسی مقاومت سیم‌پیچ‌ها، از ولتاژسنج دیجیتالی استفاده کنید. برای تشخیص میزان ولتاژ صحیح، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. امکان نشتی خلاء را نیز چک کنید. در صورتی که هر کدام از این قطعات بدرستی کار نکرد، نشان می‌دهد که خراب است. این قطعات را می‌توانید از فروشگاه لوازم خودرو تهیه کنید.

اگر سیستم کروز کنترل نمی‌تواند بر روی سرعت تنظیم شده ثابت بماند، تنظیمات اتصالات دریچه گاز را بررسی کنید. برای پیدا کردن روش درست تنظیم آن از دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید. اگر اتصال به درستی تنظیم است، به دنبال نشت خلاء باشید. اگر موتور روشن است آن را خاموش کنید و از سیم جامپر برای برق دادن به دریچه‌های سولنوئید سروو استفاده کنید. با استفاده از پمپ خلاء دستی، خلاء ایجاد کنید.

اگر سروو نتواند خلاء را نگه دارد، آن را عوض کنید. این قطعه را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم خودرو تهیه کنید. اگر جواب هر دو آزمایش نشان داد که سیستم خلاء خراب می باشد، به این معنی است که کنترل‌کننده کروز کار نمی‌کند و باید عوض شود. این قطعه را نیز می‌توان از فروشگاه لوازم خودرو تهیه کرد.

تعمیر سیستم کروز کنترل

نکته

  • دریچه‌های سولنوئید سروو را در حالی که موتور روشن است با سیم جامپر برق ندهید. اینکار آسیب‌های جدی به موتور سروو می‌زند.
  • از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد برق استاتیک که می‌تواند به مدارها آسیب برساند، از کفش پلاستیکی استفاده کنید.
  • برای بررسی فیوز، فقط از تست نور استفاده کنید. سیم‌ها و مدارهای دیگر دارای مقاومت و ولتاژ کم هستند و می‌توانند آسیب ببینند.

هشدار

در هنگام کار اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از آسیب‌های الکتریکی انجام دهید. اگر متوجه شدید کسی را برق گرفته است، به او دست نزنید. باتری را قطع کنید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید