LED مخفف دیود ساطعکننده نور است. این دیودها انرژی الکتریکی را به نور تبدیل میکنند؛ و از نظر ساختاری، دیود یک جزء نیمه هادی دارد که در اثر عبور جریان الکتریکی، از خود نور ساطع میکند و بر روی این جزء یک عدسی قرار گرفته که وظیفه تراکم فوتونهای نوری را بر عهده دارد. این دیودها با هدایت الکتریسیته از اجزاء رسانا مانند فلزات یا گرافیک و اجزای غیر رسانا باعث تولید نور میشوند. این دیودها بسته به شرایط مورد استفاده، در اندازهها، طرحها و رنگهای متفاوت تولید میشوند که نوع کلاسیک آنها استوانهای شکل است و نور از سمت مخالف پایهها که به شکل یک نیم کره است، منتشر میشود. لامپ LED خودرو یا هدلایت نیز یکی از انواع مختلف این دیودها هستند.
ساختار لامپ ال ای دی خودرو
به طور کلی ساختار درونی دیودهای نورانی از سه بخش تشکیل شده است: تراشه دیود، سینی بازتابنده که تراشه دیود بر روی آن قرار دارد و به پایه کاتد (منفی) متصل. کاتد یک رشته سیم کوتاه است که معمولا از جنس مواد مرغوب مانند طلا ساخته میشود که یک سمت آن به تراشه دیود متصل میشود و انتهای دیگر آن به آند (مثبت) باتری متصل میشود. دیودها با کارایی بالا و دارای یک قطعه فلزی هستند که امکان تنظیم بهتر گرما را فراهم میآورد. از آنجایی که گرما راحتتر از بین میرود، جریان بیشتری میتواند از طریق دیود جریان یابد و انتشار و میزان نور بیشتر است. به خاطر قدرت بالا در تولید نور، کارخانهها قادر به تولید لامپ LED خودرو شدند.
لامپ LED خودرو حاوی چه موادی است؟
در اصل، یک LED از چندین لایه از مواد نیمههادی تشکیل شده است. نیمههادیها، مانند سیلیکون، موادی هستند که هدایت الکتریکی آنها بین رساناها مانند، فلزات طلا، نقره و مس و مواد غیر رسانا (عایقها) مانند PTFE یا شیشه کوارتز قرار دارد. هدایت نیمه هادیها میتواند تا حد زیادی تحت تاثیر مواد خارجی رسانا باشد. لایههای نیمههادی مختلف با یکدیگر تراشه LED را تشکیل میدهند. نوع ساختار این لایهها (نیمههادیهای مختلف) تاثیر اساسی در عملکرد درخشندگی (بازده) و رنگ نور LED دارد. در لامپ LED خودرو از موادی استفاده میشود که تا حد ممکن بتوانند نور سفید تولید کنند.
اگر جریان الکتریکی از تراشه لامپ LED عبور کند، نور تولید میشود. لایه n-doped با اضافه کردن اتمهای خارجی تهیه میشود، به طوری که در این لایه الکترون اضافه وجود دارد. در لایه p-doped، تعداد الکترونهای کمتری وجود دارد، این لایه به اصطلاح دارای سوراخهای الکترونی (شکاف باند) است. هنگامی که یک ولتاژ (+) در سراسر لایه p-doped و یک ولتاژ منفی به لایه n-doped اعمال میشود، حاملهای بار الکتریکی به سمت یکدیگر حرکت میکنند. در محل اتصال p و n، نوترکیبی صورت میگیرد (جایی که ذرات با بار مخالف برای تشکیل یک بار خنثی ترکیب میشوند). این فرآیند انرژی را به صورت نور آزاد میکند.
جمع بندی:
ال ای دیها بسیار حساس هستند و در صورتی که یک منبع تغذیه به طور مستقیم به این لامپها متصل شود، مقاومت به صفر میرسد و میسوزند. بنابراین هرگز نباید آنها را بدون سری کردن یک مقاومت به منبع تغذیه متصل کرد. با سری کردن یک مقاومت با ال ای دی، ولتاژ اضافهای که باعث سوختن ال ای دی میشود بر روی دو سر مقاومت قرار میگیرد؛ و فقط ولتاژ مورد نیاز LED به آن اعمال خواهد شد. برای به دست آوردن میزان اهم مقاومت، باید ولتاژ ورودی را بدانیم. در لامپ LED خودرو و یا در جاهایی که از لامپهای پرقدرت استفاده میشود؛ باید از مدارهای تطبیق ولتاژ پیشرفته استفاده شود؛ تا در برابر تغییرات ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی ثابتی تولید کنند.
برای تهیه انوع مختلف هدلایت خودرو میتوانید با اسمارت آپشن تماس بگیرید تا بهترین و مرغوبترین نوع این لامپهای ال ای دی خودرو را با قیمتی مناسب بر روی خودروی شما نصب کنیم.