سیستم های ورود به خودروی بی سیم یک گام جلوتر از سارقان خودرو
در دست نگه داشتن کلیدها یک عامل مزاحم است، مخصوصا برای افرادی که مقدار زیادی مواد غذایی در دستان خود دارند و یا از کودکان خود باید مراقبت کنند. این باعث شد که افرادی به دنبال استفاده از سیستم هایی بی سیم برای بازکردن درب خودرو باشند و به همین دلیل است که سیستم های ورودی بدون کلید یا همان کیلس فابریک ها از زمانی که در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، به شدت مورد استقبال قرار گرفت.
کنترل از راه دور برای اتومبیل ها در فاصله بیشتری نسبت به یک کنترل از راه دور تلویزیون کارآیی دارد، که از پرتو مادون قرمز استفاده می کند. بنابراین تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی از فن آوری ورودی بی سیم از راه دور) که در صنعت به عنوان سیستم R.K.E. شناخته می شود(، از جمله موتورولا، TRW و آمتل، از کنترل کننده های فرکانس رادیویی با انعطاف پذیری بیشتری استفاده می کنند.
به دلیل وجود خطر سرقت، کنترل از راه دور خودرو نیاز به امنیت بیشتری نسبت به کنترل از راه دور برای تلویزیون ها دارد (به دلیل دسترسی جهانی که یک مزیت به حساب می آید). از ابتدای پیدایش آنها، سیستم های بی سیم از کدهای رمزگذاری شده برای ناکام گذاشتن دزدها استفاده می کردند.
در سیستم های جدید ورودی با کنترل از راه دور، فرستنده (کنترل کننده از راه دور که درب را باز می کند) یک کد شناسایی منحصر به فرد ارسال می کند که همچنین بر روی گیرنده خودرو نیز برنامه ریزی شده است. مانند یک کلید ماشین، این کد نیز به صورت انبوه تولید نمی شود و فقط در گیرنده مورد نظر که برای آن کار می کند استفاده می شود.
اما سیستم تک کدی دارای ضعف هایی بود: کدها بدون اطلاع صاحبان آن می توانستند کپی شوند. یک فرستنده ویژه رادیویی که کدگیر نام دارد در یک ماشین در اطراف شما پنهان می شود که می تواند سیگنال و کد را دریافت و ذخیره کند. سپس، کدگیر می تواند سیگنال را مجددا ارسال و قفل ها را باز کند.
به همین دلیل است که سیستم ورودی بی سیم از راه دور، یک سیستم کد قوی تر در اواسط سال ۱۹۹۰ معرفی کرد. به جای استفاده از فرستنده ها با کدهای شناسایی ثابت این سیستم ها با فشار هر بار دکمه، از کدهای متغیر استفاده می کنند. فهرست شماره های کد متغیر با کدهای ذخیره شده در گیرنده ها مطابقت دارند. از آنجا که گیرنده انتظار دارد هیچ دو سیگنال یکسانی را دریافت نکند، فرستنده هایی که همان سیگنال را پخش می کنند، به سادگی نادیده گرفته می شوند.
از این رو مجموعه اسمارت آپشن کیلس استارتر فابریک را برای مشتریان عزیز ارائه داده تا یک گزینه لوکس به قلمرو تجهیزات استاندارد و موردنیاز خودرو اضافه شده و این راه را برای پیشرفت های بیشتر هموار می سازد
به لحاظ تئوری، یک کدگیر که به یک کامپیوتر متصل شده می تواند سیگنال های اسکن شده متغیر را دریافت کرده و توالی کدهای بعدی را پیش بینی کند. اما این روش نیز توسط سیستم های جدیدتر که رمزها را کدگذاری می کنند، به روزرسانی شد. از آنجا که ” کد کلیدی ” که رمزگذاری شده و درب خودرو را باز می کند منتقل نمی شود، بلکه در گیرنده ذخیره می شود، یک دزد خودرو نیاز به دسترسی به وسیله نقلیه یا فرستنده دارد تا کد را وارد کند. تا آن زمان، سارقان خودرو نیازی به این دستگاه نداشتند.
دریافت کننده های ورودی بیسیم در حال حاضر دارای پردازنده هایی هستند که سایر کارهای ماشین را کنترل می کنند. چنین تلفیقی هزینه کلی سیستم های بی سیم را کاهش می دهد. به این ترتیب سیستم ها فراگیرتر می شوند، کنترل کننده های آنها در حال افزودن ابزار ضد سرقت و راحتی بیشتر، از جمله ایموبیلایزرها و سیستم های احتراق موتور بدون نیاز به کلید است.
یک سیستم ایموبیلایزر با استفاده از مدار القایی در فرمان خودرو برای خواندن یک سیگنال فرکانس پایین منتشر شده توسط کلید یا سر کلید آماده است. این سیگنال دارای یک کد منحصر به فرد است. اگر کد به درستی وارد نشود، ایموبیلایزر از به کار افتادن پمپ سوخت جلوگیری می کند که باعث می شود موتور در چند لحظه خالی از سوخت شود.
سیستم های احتراق بدون کلید نیز کدهای شناسایی را از راه دور شناسایی می کنند و ماشین به جای چرخاندن یک کلید با یک دکمه روشن می شود. اما هر دو سیستم از دو راه بدون دسترسی بیسیم با یکدیگر متفاوت هستند. آنها یک محدوده کاربری بسیار کوتاه دارند، کمتر از ۲ متر، و اولین سیگنال از ماشین، نه کنترل از راه دور به آن ارسال می شود. این ماشین یک شماره چالشی ارسال می کند که دستگاه کنترل از راه دور با کد منحصر به فرد خود آن را باز می کند.
با وجود اختلافات بین آنها، سیستم های باز کردن قفل درب از راه دور، ایموبیلایزر و سیستم های روشن کردن خودرو بدون کلید، هسته یک نوع جدید از خودروها را تشکیل می دهند: خودروی بی سیم. مرسدس بنز و لکسوس در حال حاضر مدل های بی سیم دارند و تولید کنندگان خودروی بیشتری احتمال دارد در آینده از این سیستم استفاده کنند. این کار بیش از یک قرن به طول انجامیده است، اما ممکن است در آینده ای نه چندان دور نیاز به کلید برای خودرو به خاطره ها بپیوندد.