از قطعاتی که نقش مهمی در حرکت مناسب ماشین و راحتی سرنشینان دارد فنر و کمک فنر می باشند. برای محافظت از آنها می توان از ضربه گیر کمک فنر استفاده کرد تا هم کنترل ماشین بهتر شود و هم سواری بهتری داشته باشیم.
نحوه اندازه گیری مارپیچ فنر
دلیل این که چرا فاصله بین مارپیچ فنرها را در حالی که وسیله نقلیه را با جک بالا برده اید، نباید اندازه گیری کنید این است که اندازه گیری فاصله بین مارپیچ کمک فنرها هنگامی که با استفاده از جک خودرو را بالا برده اید کار صحیحی نیست، چرا که ضربه گیرها باید در زمانی که وسیله نقلیه بر روی زمین مسطح قرار دارند نصب شوند و نقش خود را ایفا کنند.
هنگامیکه وسیله نقلیه از سطح زمین جدا می شود، کمک فنرهای آن کش می آیند. بنابراین، اندازه گیری انجام شده در این حالت برای پیدا کردن ضربه گیر کمک فنر مناسب، صحیح نخواهد بود.
اگر از یک ضربه گیر با اندازه نامناسب در یک وسیله نقلیه استفاده شود، می تواند بر کارآیی و طول عمر آن تأثیر بگذارد.
کاهش پدیده خم شدگی پس از نصب ضربه گیر
خودروهای بسیاری وجود دارند که از یک میله در زیر شاسی وسیله نقلیه استفاده می کنند تا از پدیده خم شدگی جلوگیری کنند. این میله مانع جابجایی مرکز گرانش وسیله نقلیه می شود و اجازه می دهد تا کمک فنرهای جذب ارتعاش بیرونی میزان انقباض برای جذب ارتعاش را کنترل کنند.
به همین ترتیب، ضربه گیرها از وقوع پدیده خم شدگی وسیله نقلیه در پیچ های شدید جلوگیری می کند و مانع از فشردگی بیش از حد کمک فنرهای جذب ارتعاش می شوند.
در ضمن، دو نوع مختلف از میله های پشتیبان شاسی برای قسمت های جلو و عقب خودرو وجود دارد. هنگام عبور از پیچ ها، مرکز گرانش وسیله نقلیه به سمت بیرون حرکت می کند.
بنابراین، اگر این میله پشتیبان فقط در قسمت جلوی خودرو نصب شود، قادر نخواهد بود به طور کامل از وقوع پدیده خم شدگی جلوگیری کند.
این میله باید در قسمت جلویی خودرو، در زیر کاپوت و در پشت خودرو، در صندوف عقب آن نصب شود. به علاوه، یکی از معایب نصب این میله در صندوق عقب این است که راننده نمی تواند از بخشی از فضای آن استفاده کند.
با این حال، ضربه گیر می تواند کارآیی این میله پشتیبان را داشته باشد که برتری هایی به لحاظ کارآیی و قیمت را نیز دارا می باشد.
طول عمر ضربه گیر
ضربه گیر پلی اورتان تقریبا نیمه دائمی می باشد و تا زمانیکه خودرو از رده خارج شود می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که ما در مورد ویژگی های پلی اورتان اطلاعاتی کسب کنیم، به راحتی می توانیم طول عمر این ضربه گیرها را محاسبه کنیم.
محصولات مشابه از لاستیک مصنوعی ساخته شده اند، در حالی که ضربه گیر پلی اورتان از اورتان ۱۰۰٪ خالص و انعطاف پذیر ساخته شده است که در کفش های Nike Air نیز استفاده می شود.
محل نصب ضربه گیر
به جز بعضی خودروها، بهتر است که ضربه گیرها بر روی تمام ۴ چرخ وسیله نقلیه نصب شوند تا حداکثر کارآیی را داشته باشند. بخش میانی کمک فنر جذب کننده ارتعاش بهترین موقعیت مکانی برای نصب ضربه گیر است.
با این حال، اگر ضربه گیر با بخش های داخلی بدنه خودرو در تماس باشد، باید مکان نصب آن را تغییر دهید به طوری که با هیچ بخشی از بدنه خودرو در تماس نباشند. همچنین، اگر فاصله بین مارپیچ های کمک فنر در بالا، وسط و پایین متفاوت باشد، ضربه گیر باید در وسط کمک فنر جذب کننده ارتعاش نصب شود.