در بخش قبل به تعدادی از مراحل نصب استریوی ماشین اشاره کردیم و در این مقاله به ادامه مراحل خواهیم پرداخت.
مجموعهای از ابزارهای DIN فلزی U شکل برای نصب استریو
درون محفظه فلزی استریوهای زیادی قرار میگیرد. این محفظه در داخل کنسول سیستم رادیویی خودرو قرار میگیرد و رادیو به سمت داخل و خارج از محفظه به صورت کشویی حرکت میکند. اگر رادیوی شما با پیچ در جای خود قرار گرفته است، ابتدا باید یک یا چند بخش از پنل داخلی را جدا کنید. با سازنده وسایل نقلیه خود برای دریافت دستورالعملهای خاص در مورد چگونگی انجام این کار صحبت کنید، چرا که کلیپها ممکن است در مکانهای متفاوتی مخفی شده باشند. یک روش توصیه شده برای جلوگیری از شکستگی قطعات، استفاده از ابزارهای پلاستیکی است که به طور خاص برای این منظور ساخته شدهاند.
هنگامی که قطعات به بیرون کشیده شدند، تمام پیچ و مهرههایی که رادیو را به براکتهای جانبی یا جلویی متصل کردهاند را جدا کنید. مولتی مدیا فابریک را بیرون بکشید و تمام سیم کشیهای آنها را قطع کنید. اگر بیش از یک اتصال دهنده وجود داشته باشد، به مکان نصب آنها توجه داشته باشید. مهمتر از همه، پخش صوت را با استفاده از ابزار DIN باید از محفظه خود جدا کنید. بعضی رادیوها به جای محفظه به طور مستقیم به کنسول خودرو متصل میشوند.
پس از جدا کردن قطعه پوشش نصب شده توسط کارخانه، یک پیچ گوشتی یا آچار ساده تمام آن چیزی است که به آن نیاز دارید. واحد تعویض استریو از یک “استاندارد جهانی” تبعیت میکند تا متناسب با بسیاری از وسایل نقلیه مختلف باشد. برای این که آنها به طور دقیق متناسب با وسایل نقلیه شما باشند، شما به اقلام خاص زیر در وسیله نقلیه خود نیاز خواهید داشت. کیت کلاسیک خودرو یک مدل مخصوص است که واحد جلویی را به وسیله نقلیه با مدل خاص شما متصل میکند.
در هنگام نصب چه مواردی را باید رعایت کرد
میتوان گفت که همیشه شما به یک کیت داشبورد نیاز خواهید داشت. یک کیت همراه با براکتهای نصب شده سفارشی و یا محفظههای رادیویی نصب شده با زبانهها و سوراخهای نصب برای مطابقت با مدل خودروی شما در قاب کنسول خودرو عرضه میشود. سخت افزاری که دارای اندازه مناسب است، به شما امکان میدهد که یک رادیو جدید را به صورت فیزیکی در محل نصب کنید تا محکم در جای خود قرار گرفته و جلوه خوبی داشته باشد.
اگر یک واحد DIN تکی را به یک واحد DIN دوبل (یا برعکس) تبدیل میکنید، باید از یک کیت داشبورد مخصوص استفاده کنید. بر خلاف کیتهای داشبورد موجود در گذشته که از پانلهای ساده برای پر کردن هر شکافی استفاده میکردند، کیتهای امروزی پانلهای بسیار ضخیم تری دارند که متناسب با طراحی و ظاهر کارخانهای کنسول خودروی شما طراحی شدهاند. اگر وسیله نقلیه جدید شما دارای سیستمهای تهویه مطبوع، قفل دربها و سایر کنترل کنندههای داخلی است، پانلهای تعویض موجود در بازار از دکمهها و کنترل کنندههای مشابه بهره میبرند.
قابلیتهای سیستم نصب شده در کارخانه شامل صفحه نمایش دیجیتالی برای تنظیم کولر خودرو، چراغهای LED رنگی و دکمههای لمسی است که همچنین در کیتهای رادیویی نسل جدید موجود هستند و بسیاری از آنها میتوانند دارای کاربریهای خاص مانند OnStar، ناوبری و اتصال بلوتوث برنامه ریزی شده باشند. سیم کشی سیستمهای استریوی کارخانهای از هیچ استانداردی در صنعت خودروسازی تبعیت نمیکنند.
تولید کنندگان سیستمهای رادیویی پس از فروش نیز دارای تنظیمات خاص خود برای سیم کشی هستند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هیچ یک از سیم کشیهای مورد استفاده در خودروها مشابه یکدیگر نیستند. سیم کشی یک وسیله نقلیه، به طور خاص برای همان خودرو طراحی شده است (به معنای واقعی کلمه) تا مشکلات مربوط به همان مدل را رفع کند. در واقع، به عنوان قطعه یک آداپتور بین سیستم رادیویی پس از فروش جدید و وسیله نقلیه شما عمل میکند.
همراه با یک سیستم رادیویی، سیم کشیهای مرتبط با آن نیز عرضه میشود. سیم کشیهای خاص وسایل نقلیه، دارای یک اتصال پلاستیکی در یک طرف و سیمهای شل و آزاد در انتهای دیگر هستند. این اتصال دهنده به طور مستقیم به سیم کشی کارخانهای خودرو متصل میشود. سیمهای شل و آزاد طرف دیگر نیز به صورت جداگانه به سیمهای خروجی از واحد جلویی متصل میشوند (یا به اتصال مشابه ارائه شده توسط سازندگان سیستمهای رادیویی).
مطابقت دادن آنها کار آسانی است، زیرا آنها دارای رنگهای مختلفی هستند. سیمها را میتوانید با استفاده از اتصال دهندههای سرامیکی به یکدیگر وصل کنید، یا میتوانید آنها را به یکدیگر پیچیده، لحیم کرده و یا گره بزنید.