موتور اتومبیل برای انتقال مناسب نیرو به چرخها و خاموش نشدن در مواقعی که خودرو حرکتی نمیکند به گیربکس نیاز دارد. با استفاده از گیربکس، راننده میتواند نسبت دنده مناسب با حرکت و نیروی مورد نیاز خودرو را تعیین کند. به طور کلی دو نوع گیربکس در خودروها مورد استفاده قرار میگیرند. گیربکس دستی و اتوماتیک دو نوع کلی از گیربکسها هستند. هر کدام از آنها انواع مختلفی دارند که در خودروهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از گیربکسهای اتوماتیک مورد استفاده در اتومبیلها، قابلیت تعویض دنده به صورت دستی دارند؛ و راننده میتواند تعویض دندهها را به صورت دستی انجام دهد. در این خودروها میتوان برای تعویض دنده در این نوع از گیربکس از شیفتر دنده استفاده کرد.
گیربکسهای اتوماتیک چگونه کار میکنند
در خودروهایی که مجهز به گیربکسهای اتوماتیک هستند؛ راننده فقط نیاز دارد تا دنده را در حالت حرکت قرار دهد و بعد از آن، کنترل سرعت خودرو توسط پدالهای گاز و ترمز انجام میشود. تمامی اجزاء در پوسته گیربکس قرار میگیرند و این بدنه از جنس آلومینیوم است. در این پوسته علاوه بر چرخدندهها، سنسورهایی نیز قرار دارند که وظیفه تشخیص سرعت موتور و چرخها را بر عهده داشته و تعداد این سنسورها در گیربکسهای اتوماتیک مختلف، متفاوت است.
مبدل گشتاور در ابتدای گیربکس قرار دارد؛ و وظیفه انتقال و یا قطع ارتباط گیربکس با موتور را بر عهده دارد. مبدل گشتاور با استفاده از نیروی هیدرولیک کار انتقال و یا قطع نیروی تولید شده از موتور را بر عهده دارد. این مبدل گشتاور نیروی موتور را به چرخدندههای داخلی گیربکس انتقال میدهد؛ و سنسورها با توجه به نیرو و سرعت چرخش موتور، اطلاعاتی را به برد کنترل یا کامپیوتر خودرو میفرستند؛ و برد کنترل گیربکس چرخدنده مناسب را انتخاب میکند.
در گیربکسهای دستی تعویض دنده را راننده انجام میدهد، ولی در گیربکسهای اتوماتیک دندهها به صورت خودکار تغییر میکنند. زمانی که خودرو متوقف است و شروع به حرکت میکند، گشتاور زیادی نیاز است و در سرعتهای بالا، گشتاور کم میتواند خودرو را حرکت دهد.
استفاده از شیفتر دنده در گیربکسهای اتوماتیک
برای این که در شرایط مختلف راننده بتواند دنده مناسب را انتخاب کند؛ در برخی از گیربکسهای اتوماتیک امکان تعویض دنده به صورت دستی در نظر گرفته میشود. میتوان در این گیربکسها از شیفتر دنده استفاده کرد. شیفتر دنده پدالهایی دارد که در کنار فرمان خودرو نصب میشوند؛ و راننده میتواند به وسیله آنها دنده را کم و یا زیاد کند. این پدالها در موقعیتی قرار دارند که راننده برای تعویض دندهها باید دست خود را بر روی فرمان در موقعیت درست قرار دهد.
این پدالها فاصله مناسبی با فرمان دارند و موجب اختلال در رانندگی نمیشوند. یکی از این پدالها برای اضافه کردن دنده است و پدال دیگر دنده را کم میکند. اگر اتومبیل شما دارای شیفتر دنده است؛ در زمانی که دنده در حالت اتوماتیک قرار دارد، نباید از این پدالها برای تعویض دنده استفاده کنید. با تعویض دنده در حالتی که گیربکس در حالت اتوماتیک است؛ دمای گیربکس بالا میرود و باعث خرابی زود هنگام گیربکس خواهد شد. همیشه باید بعد از قرار دادن دنده در حالت دستی، شروع به تعویض دندهها با شیفتر دنده کنید.
نتیجه گیری نهایی؛
باید توجه داشته باشید که برق مورد نیاز پدالهای تعویض دنده یا شیفتر دنده را از برق گیربکس نگیرید. این کار باعث میشود به پمپها و سنسورهای گیربکس، برق مناسب نرسد؛ و اشکالاتی در عملکرد گیربکس ایجاد شود. همیشه برای نصب آپشن شیفتر دنده از افراد باتجربه کمک بگیرید. برای نصب هر آپشنی، نیاز به دانش و مهارت کافی است. اسمارت آپشن با بهره گرفتن از افرادی متخصص و باتجربه، آپشنهای مورد نیاز شما را به بهترین نحو بر روی اتومبیل نصب خواهد کرد.